e-sklep kobiety kontra mężczyźni

Wartość rynku e-commerce w 2014r. wyniosła ok. 23,7 mld zł! Wzrost sprzedaży detalicznej w sklepach internetowych wzrósł zatem o 15,0% wobec roku 2013 (badania PMR).

Zmieniają się również klienci e-sklepów, w chwili obecnej zdecydowaną większością są kobiety.

A jeśli kobiety to jak zadbać by kupowały w naszym sklepie?

Kobiety są łowcami okazji, uwielbiają rabaty, przeceny, kupony i zniżki lojalnościowe.. Zastanawiają się jednak jak jest intencja sprzedającego z czego wynikają obniżki, promocje our website. Wobec czego należy pamiętać by przedstawić swoją misję/wizję i tym zaspokoić ciekawość klientek.

Kobiety cenią szczegółową prezentację produktu. Prócz standardowych „packshotów” najlepiej umieścić dodatkowo zdjęcia z wizualizacją przeznaczenie/wykorzystania produktu, czym może być bransoletka na dłoni modelki. Bluzka widziana na modelce czy przytoczona bransoletka założona na dłoń z pięknym manikiurem zdecydowanie przyspieszy proces decyzji zakupowej. Nie można tutaj zapomnieć o liście polecanych produktów – dodatków, gdyż kobiety uwielbiają komponować. Najciekawszą sprawą jest to iż kobiety wyszukują produktów w wyszukiwarkach, nie sklepów z produktami co powinno być podstawą do sposobu pozycjonowania sklepu. Kobiety również częściej czytają Faq, i niestety najczęściej to one właśnie porzucają koszyk zakupowy, czemu można zaradzić poprzez umieszczanie komunikatów marketingowych w koszyku i na każdym etapie zakupowym, gdyż takie działanie minimalizuje ryzyko porzucenia koszyka.

Zupełnie innym klientem jest mężczyzna. Mężczyzna jest pragmatyczny i ma jeden cel – zaspokojenie swojej potrzeby. Szukając produktu doskonale wie jakie cechy powinien ten produkt posiadać – jeśli taki znajduje to dodatkowe funkcje czy kolor mają już zdecydowanie mniejsze znaczenie w procesie podejmowania decyzji zakupowej. Co ciekawe, mężczyźni są lojalni i wracają do sklepów jeśli są zadowolenie z zakupów. Tworząc sklep dla Panów należy pamiętać o jak najprostszym sposobie wyszukiwania oraz krótkim konkretnym procesie zakupowym, bowiem mężczyźni nie lubią tracić czasu na poszukiwania i zakupy.

Co istotne:

Kobiety chętnie korzystają z pomocy sprzedawcy, by skonsultować swój wybór lub upewnić się co do zasadności decyzji a mężczyźni wręcz odwrotnie kontakt ze sprzedawcą jest ostatnią rzeczą jaka im przychodzi do głowy.

Kobiety uwielbiają epitety, opisy, porównania i wszelkie działania marketingowe oddziałujące na ich uczucia. Natomiast mężczyźni źle odbierają tego typu działania.